Nisu potrebna neka opsežna istraživanja i dokazi da bismo znali da fizička edukacija i sport imaju veliki uticaj na dečiji razvoj i celokupno zdravlje. Promene su vidljive u razvoju motornih veština i performansi, kao i u obrazovnom potencijalu. Postoji veza između učestvovanja u fizičkim aktivnostima i psihosocijalnog razvoja deteta.
Sport i fizičko vaspitanje su od suštinskog značaja za rani razvoj dece i mladih, a veštine naučene tokom igre, fizičkog vaspitanja i sporta doprinose holističkom razvoju mladih ljudi. Kroz sport i fizičko vaspitanje, deca i mladi ljudi uče o važnosti ključnih vrednosti kao što su:
- Iskrenost
- Timski rad
- Fer igra
- Poštovanje sebe i drugih
- Pridržavanje pravila
Takođe, sport pruža deci i mladim ljudima priliku da nauče kako da se nose sa konkurencijom, ali i sa pobedom i gubitkom. Ovi aspekti su dokaz da fizičko vaspitanje i sport imaju društveni i moralni podstrek, pored fizičkih veština, sposobnosti i zdravlja.
U pogledu fizičkih i zdravstvenih aspekata dečijeg i omladinskog razvoja, postoji i veliki broj dokaza koji se usredsređuju na (uglavnom pozitivne) posledice sporta i vežbanja na celokupno fizičko zdravlje, rast i razvoj.
Kvalitetni sportski programi imaju za cilj da promovišu i razvijaju druge aspekte obrazovanja, kao što su podsticanje školskih aktivnosti i liderstvo. Naravno, važan je pristup nastavnika/vaspitača/trenera koji radi sa decom, jer od njega zavisi na koji način će dete da se postavi u toku treninga/časa. Kao i sa ostalim dečijim aktivnostima, osoba koja je zadužena da decu uči sportom, treba da ume da prepozna talenat, liderske sposobnosti i sl. i podstakne dete da ih dalje razvija. Takođe, takva osoba će primetiti ukoliko negde postoji problem i nastojaće da ga reši.
Za mnoge ljude širom sveta, sport i igra su neraskidivo povezivani sa pojmom detinjstva. Kroz igru deca istražuju, izmišljaju, stvaraju. Takođe razvijaju i socijalne veštine, uče da izražavaju svoje emocije i steknu poverenje u sopstvene sposobnosti.
Rano detinjstvo predstavlja kritični period u detetovom životu i može postaviti temelje zdravom razvoju i dugoročnom učenju. Istraživanja pokazuju da je rano detinjstvo najvažniji period za razvoj mozga i da iskustva u prvim godinama života imaju trajniji uticaj na mentalno zdravlje i razvoj nego bilo koja druga.
Rezimirajmo koje su sve prednosti sporta:
- Sport je moćan društveni alat – na jednom mestu se mogu naći osobe različitog karaktera i temperamenta, intersovanja i vaspitanja.
- Sport igra važnu ulogu u poboljšanju fizičkog i mentalnog zdravlja i podsticanju socijalne uključenosti u zajednicu
- Sport je polazna tačka za promovisanje zdravih stilova života, uključujući vrednost fizičke kondicije, pravilne ishrane i načina donošenja odluka koje pozitivno utiču na zdravlje
- Postoje dokazi da deca koja se bave sportom pokazuju bolje rezultate i u školi
- Sport podstiče i poboljšava fizičku kondiciju i utiče na smanjenje dečije gojaznosti. Dečija gojaznost je jedan od najozbiljnijih zdravstvenih izazova 21. veka.
- Prema Svetskoj zdravstvenoj organizacije (SZO), fizička neaktivnost je četvrti vodeći faktor rizika za globanu smrtnost. Redovno učestvovanje u odgovarajućoj fizičkoj aktivnosti i sportu pruža svim ljudima, bez obzira na sposobnosti, širok spektar koristi za fizičko, socijalno i mentalno zdravlje.
- Sport nudi mogućnost za razvoj vršnjačkog liderstva
- Sport povećava samopoštovanje među decom i adolescentima
- Sport može izgraditi zajednicu, pomoći u rešavanju sukoba i podstaći međusobno razumevanje i vršnjačku podršku među grupama u prošlim ili sadašnjim sukobima.
- Sport se može koristiti za promovisanje sigurnog i zaštitnog okruženja za decu i podučavanje mladih da reše sukob na nenesilan način.
- Sportske aktivnosti mogu biti jeftine i mogu se iskoristiti lokalno dostupni resursi.
Pitanje koje muči mnoge roditelje tiče se izbora sporta koje bi dete trebalo da trenira. Zapravo, ne postoji ono što „bi trebalo“, već ono za šta dete ima afinitete, ili što je dostupno u kraju/gradu u kome živite. Sportske aktivnosti su svakako sastavni deo škole, a i mnogih vrtićkih programa. U našem vrtiću svakog utorka i četvrtka dolaze treneri iz Školice sporta Skočko i vežbaju sa našim mališanima. Dakle, sport ne mora da bude prezahtevna aktivnost – naprotiv, obično se sama nameće, bilo u već pomenutim školsko-vrtićkim okruženjima, ili u parku, ispred zgrade gde postoji koš, uz loptu, ali i vijaču i slično.
Više sporta, manje ekrana!